Serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Więcej informacji na tej stronie    Zamknij to powiadomienie
 
Fotografowanie aparatami tradycyjnymiStrona główna - aparaty tradycyjnePoradnik fotoamatoraForum fotograficzneGaleria zdjęćRecenzje sprzętu fotograficznegoGiełda fotograficznaFoto pojedynekFelietonSerwisy sprzętu fotograficznegoLista użytkownikówKontakt
Zarejestruj »   Zaloguj »     
 

Poradnik fotoamatora

Krajobraz

Jak uchwycić piękno pejzażu

Światło, koloryt, chmury, pogoda i pora dnia to wszystko wpływa na efekt, jaki uzyskasz fotografując krajobraz, ale chyba w największym stopniu zależy on od kompozycji. Oto kilka uwag, które pomogą Ci osiagnąć dobre rezultaty:


Komponuj swoje zdjęcie, patrząc przez celownik; aparat ze standardowym obiektywem nie dostrzega tak wiele, jak twoje oko

Unikaj dalekich planów z płaskim, monotonnym przedpolem i tłem w postaci pustego nieba.

Aby wytworzyć wrażenie głębi, sfotografuj na pierwszym planie ogrodzenie, ścieżkę, niski murek lub żywopłot.

Wybierz jakiś ekscytujący wizualnie obiekt (np. ruiny domu albo nagie, bezlistne drzewo) i uczyń go osią kompozycji.

Zdjęcia o kompozycji centralnej są na ogół dość nudne, spróbuj główny obiekt umieścić nieco z boku. Wdrap się na skałę - jeżeli jest w pobliżu - albo przyklęknij, aby otrzymać bardziej interesujący kąt.

W uzyskaniu zrównoważonej kompozycji pomaga stosowana przez malarzy zasada trzecich części - podziel w myślach obraz na trzy jednakowe części poziome i tyle samo pionowych (jak przy grze w kóło i krzyzyk); główne elementy kompozycji staraj się umieścić na liniach podziału oraz na ich przecięciach; cztery punkty przecięć koncentrują najwięcej uwagi widza. Spróbuj skomponować zdjęcie tak, żeby horyzont albo skraj pola leżał na jednej z poziomych linii.

Unikaj fotografowania krajobrazu w południe. Najlepsza pora to wczesny ranek i późne popołudnie, kiedy cienie są dłuższe. Świt i zmierzch pozwalają uzyskać szczególnie intrygujące efekty świetlne. Jeżeli musisz fotografować w słońcu, użyj osłony obiektywu, która ochroni go przed nadmiernym blaskiem.

Aby zdjęcia były wyraźne, użyj małej przysłony (wysoka liczba f) oraz filmu o niskiej czułości; dobre rezultaty osiąga się, stosując filmy ISO 64-100. Chcąc uniknąć ruchów aparatu przy długim czasie naświetlania, użyj statywu.

Jeśli używasz aparatu z ręcznie ustawianymi parametrami, możesz zmodyfikować koloryt lub kontrastowość zdjęcia, montując na obiektywie filtr.

Filtry kontrastowe (barwne)
Na filmach czarno-białych wyostrzają szczegóły, na kolorowych pozwalają uzyskiwać specjalne efekty (zwłaszcza tzw. filtry połówkowe).

Filtry ultrafioletowe
Likwidują niebieskawą mgiełkę, która często zniekształca obraz w okolicach wód i górach. Ponieważ filtr ultrafioletowy nie wpływa na barwy obrazu, możesz trzymać go na obiektywie cały czas, aby chronić soczewkę przed kurzem i wilgocią.

Filtry polaryzacyjne
Ostre odbicia światła pd wody, szyb i innych błyszczących powierzchni można zredukować za pomocą filtru polaryzującego, który sprawia również, że niebo staje się ciemniejsze.

Kupując filtr upewnij się, czy pasuje do Twojego obiektywu. Filtry barwne i polaryzujące wymagają zwiększenia czasu naświetlania o tzw. współczynnik filtru.