Serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Więcej informacji na tej stronie    Zamknij to powiadomienie
 
Fotografowanie aparatami tradycyjnymiStrona główna - aparaty tradycyjnePoradnik fotoamatoraForum fotograficzneGaleria zdjęćRecenzje sprzętu fotograficznegoGiełda fotograficznaFoto pojedynekFelietonSerwisy sprzętu fotograficznegoLista użytkownikówKontakt
Zarejestruj »   Zaloguj »     
 

Poradnik fotoamatora

Filtry

DO CZEGO SŁUŻĄ

Filtry barwne, biorąc ogólnie, służą do poprawienia wartości tonalnej rozmaitych barw. Z szeregu istniejących emulsji (ślepa ortochromatyczna, panchromatyczna, ortopanchromatyczna) jedynie ta ostatnia osiąga ideał prawdziwości tonalnej, czyli odtwarza na odbitce czarno-białej kolory w takim nasyceniu, w jakim widzi je oko ludzkie. Jeżeli natomiast fotografując inną emulsją pragniemy także zachować prawdziwość tonalną, uciekamy się do pomocy filtrów. I nie tylko wtedy. Piśmiennictwo niemieckie np. przeceni znaczenie prawdziwości tonalnej. Często bardzo ciekawe i przyjemne efekty dać może zdjęcie zupełnie fałszywe tonalnie. Choćby np. zdjęcie, jakie uzyskamy, fotografując z czerwonym filtrem: niebo czarne jak smoła, na nim oślepiające białe obłoki, zieleń również zupełnie jasna, czerwień ciemna. Przecież fałszywe - a piękne! Używamy zatem filtrów wtedy, gdy chcemy zmienić układ tonalny zdjęcia.

NA JAKIEJ ZASADZIE DZIAŁAJĄ

Powyższe koło przedstawia nam rozłożenie barw dopełniających. Barwy dopełniające leżą mianowicie naprzeciw siebie: czerwony będzie kolorem dopełniającym do zielonego, pomarańczowy - do niebieskiego, ale i odwrotnie: zielony do czerwonego. Jeśli na obiektyw aparatu założymy filtr (barwną szybkę) danego koloru, to nie wpuści on nam do aparatu promieni koloru dopełniającego, przepuszczając natomiast dużo własnych.

Weźmy np. filtr żółty. Odnajdujemy, w kole barwę żółtą i stwierdzamy, że naprzeciw leżą fioletowa oraz niebieska. Oznacza to, że to one właśnie zostaną stłumione, czyli nie dopuszczone do błony, nie zaczernią tak mocno emulsji i wyjdą ciemniej na odbitce. Za to żółta wyjdzie jasno. W rezultacie niebieskie niebo wyjdzie ciemniej i ujawnią się na nim przyjemne, białe chmurki.

Inny przykład: fotografujemy dziewczynę z piegami. Nakładamy filtr żółty, rozjaśniający barwę żółtą i na odbitce piegi znikają. Filtry zatrzymują część światła, które nie może dostać się do środka aparatu, przeto zdjęcie z filtrem musi być dłużej naświetlane. Innymi słowy: użycie filtru przedłuża czas naświetlania. Ale bardzo niejednakowo. Gdy np. filtr jasnożółty ma mnożnik 1 (czyli wcale nie wpływa na naświetlanie; tak z nim, jak i bez niego), to już taki np. jasnoczerwony ma mnożnik 4-8. Częściej używane filtry wyrabiane są w kilku stopniach jasności tej samej barwy, np. żółty 0 (najjaśniejszy), żółty 1 i żółty 2 (najciemniejszy).

Oto tabela zastosowań filtrów:
Filtr Działanie Zastosowanie Emulsja Mnożnik
1 jasnożółty ściemnia niebieski zdjęcia rodzajowe,sportowe, portrety ortopan 1
2 żółty silnie ściemnia niebieski krajobrazy, śnieg " 2
3 ciemnożółty silnie ściemnia niebieski dalekie krajobrazy, zdjęcia podświetlne, reprodukcje " 4-5
4 żółtozielony ściemnia niebieski i czerwony krajobrazy słoneczne, śnieg, morze " 2
5 zielony rozjaśnia zielony, ściemnia czerwony widoki z zielenią, zdj. podświetlne, martwa natura pan ortopan 3
6 pomarańczowy silnie ściemnia niebo, powiększa kontrasty dalekie widoki, zdjęcia z chmurami, zdjęcia z samolotów, o małych kontrastach, we mgle ortopan 3-5
7 j.czerwony b.silnie ściemnia niebo, eliminuje mgłę dalekie widoki, zdjęcia z chmurami, efekty nocne pan i podczerwień 4-8
8 c. czerwony "czarny" odcinia promienie widzialne efekty specjalne, fotografia naukowa podczerwień 25-30
9 niebieski ściemnia czerwony zdjęcia przy sztucznym świetle pan 2
10 żółty zanikający wyrównuje kontrasty między niebem a ziemią krajobrazy słoneczne, zdjęcia rodzajowe orto o ortopan 1
11 polaryzacyjny tłumi odblaski na szkle itp. zdjęcia obrazów za szkłem, wystaw sklep., przedmiotów błyszczących każda 4
12 wysokogórski UV odcina promienie pozafiołkowe zdjęcia w górach na wys. ponad 2000 m n.p.m. ortopan i pan 1-2