Serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Więcej informacji na tej stronie    Zamknij to powiadomienie
 
Fotografowanie aparatami tradycyjnymiStrona główna - aparaty tradycyjnePoradnik fotoamatoraForum fotograficzneGaleria zdjęćRecenzje sprzętu fotograficznegoGiełda fotograficznaFoto pojedynekFelietonSerwisy sprzętu fotograficznegoLista użytkownikówKontakt
Zarejestruj »   Zaloguj »     

Forum dyskusyjne strony
Fotografowanie aparatami tradycyjnymi


wstecz

Odbitki i czas naświetlania papieru,co robię źle?

strona z 2
marek1953
89 dni temu 2017-06-23 12:45:44Zgłoś wpis

dzięki za link, pytałem bo uruchomiłem przystawkę do Krokusa 3 i tak się złożyło, że zabrakło mi obecnie czasu na wykonanie porządnych prób.
Obrazek

Post był edytowany 2017-06-23 12:50:02 przez marek1953



co robią dorosłe dzieci bez kontroli
Reklama:
m6nj
89 dni temu 2017-06-23 20:01:01Zgłoś wpis

farfurnia napisał(a):
m6nj napisał(a):
farfurnia napisał(a):
dokken5150 napisał(a):
A co jest złego w papierze 24x30 ?😊


Cena - jak na pierwsze kroki i próby
Ale ja też głównie taki format powiększam


To że coś jest drogie lub za drogie dla Ciebie nie oznacza, że dla innych też..

Podchodzę do Twojej uwagi z pokorą, bo masz rację. Oczywiście powinienem zaznaczyć, że dla mnie robienie próbek na takim formacie jest zbyt kosztowne. Oczywiście kto inny może się barytem 50x60 podcierać, nic mi do tego.


Najtaniej wychodzi foma w rolce. Kupuje takową damę, tnę ją w arkusze 50x60. Z rolki wychodzi 32 arkusze 50x60, a 25x30 64 arkusze jeśli ktoś chce. koszt rolki ok 540 zł. A że robie jeden dobry kadr na rok, czasami na dwa lata to papieru mam pod dostatkiem i wychodzi tanio



http://64asa.wordpress.com/
wosk
89 dni temu 2017-06-23 21:25:24Zgłoś wpis

m6nj napisał(a):
Kupuje takową damę, tnę ją w arkusze 50x60....

Jak i czym tniesz?



flickr
darekdp
89 dni temu 2017-06-23 22:16:01Zgłoś wpis

m6nj napisał(a):
Najtaniej wychodzi foma w rolce. Kupuje takową damę, tnę ją w arkusze 50x60. Z rolki wychodzi 32 arkusze 50x60, a 25x30 64 arkusze jeśli ktoś chce.


Jeżeli otrzymujesz 32 arkusze 50x60, to z tego wyjdzie 4x32 czyli 128 arkuszy 25x30.
Wychodzi 540 zł / 128 arkuszy = 4,21 zł za papier 25x30.
Można kupić paczkę Ilforda 24x30 - 50 szt za ok 250 zł co daje 5 zł za papier.
I mamy bez cięcia.

m6nj
88 dni temu 2017-06-24 01:09:28Zgłoś wpis

darekdp napisał(a):
m6nj napisał(a):
Najtaniej wychodzi foma w rolce. Kupuje takową damę, tnę ją w arkusze 50x60. Z rolki wychodzi 32 arkusze 50x60, a 25x30 64 arkusze jeśli ktoś chce.


Jeżeli otrzymujesz 32 arkusze 50x60, to z tego wyjdzie 4x32 czyli 128 arkuszy 25x30.
Wychodzi 540 zł / 128 arkuszy = 4,21 zł za papier 25x30.
Można kupić paczkę Ilforda 24x30 - 50 szt za ok 250 zł co daje 5 zł za papier.
I mamy bez cięcia.


To kup Ilforda pociętego 50x60 to wtedy pogadamy Ja robie tylko 50x60.

Sposób cięcia z racji słabych warunków wymyśliłem taki:
Gres polerowany cięty wodą na 50x60 wyklejony dodatkowo folią. Rozciągam rolkę na podłodze, kładę na to płytkę stroną na której jest folia i odcinam nożykiem Olfy. Efekt jest zadowalający. Papier ładnie docięty bez najmniejszej rysy. Trzeba pamiętać tylko o przedmuchaniu papieru przed naświetlaniem, ale to raczej oczywiste nawet przy papierze z pudełka.



http://64asa.wordpress.com/
pyzz
88 dni temu 2017-06-24 12:42:13Zgłoś wpis

dokken5150 napisał(a):
Witam serdecznie!!!
Nie mam pojęcia co robię źle, podczas robienia odbitek czas naświetlania papieru to nie więcej jak 4 s, powyżej wszystko już staje się ciemne i nieakceptowalne.

Jak rozumiem problem w tym, że czasy naświetlenia wychodzą Ci za krótkie, aby coś podziałać.
Otóż nic nie robisz źle - nawet żarówę w powiększalniku masz słabiusią (ja mam 150W)

Rzeczywiście jest tak, że dla małych powiększen papiery są zbyt czułe i właśnie tego typu czasy naświetleń wychodzą.

Co do papieru ,,źle dobranego'' do negatywu to nie wierz. Ty decydujesz, jaki papier pasuje, a foma N to dobry papier. Ale może Ci nie pasować, jeżeli tak, to zmień.

Aby wydłużyć czasy możesz przymknąć przysłonę do f/8 (ale wtedy stracisz troszkę na ostrości) i z 4 s zrobi się 8, a tu już SPOKOJNIE możesz doświetlać, bo doświetlenie o pół działki od 8 to 3 sekundy.

Możesz zrobić tak jak ja, czyli kupić szary filtr do szyflady na filtry (ja mam jakiś 4x)

Możesz też przejść na papery wielogradacyjne tylko do tego musisz kupić komplet filtrów wielogradacyjnych. One wydłużają czas naświetlenia bo pożerają światło.

Jak chcesz się pobawić w efekty specjalne możesz spróbować fomatone'a - jedyny prawdziwy papier ciepłotonowy na rynku i ma mniejszą czułość, a OPRÓCZ tego jest wielogradacyjny, więc też używwa się go z filtrami.



Fizol Robi Foty
m6nj
88 dni temu 2017-06-24 21:44:45Zgłoś wpis

pyzz napisał(a):
dokken5150 napisał(a):
Witam serdecznie!!!
Nie mam pojęcia co robię źle, podczas robienia odbitek czas naświetlania papieru to nie więcej jak 4 s, powyżej wszystko już staje się ciemne i nieakceptowalne.

Jak rozumiem problem w tym, że czasy naświetlenia wychodzą Ci za krótkie, aby coś podziałać.
Otóż nic nie robisz źle - nawet żarówę w powiększalniku masz słabiusią (ja mam 150W)

Rzeczywiście jest tak, że dla małych powiększen papiery są zbyt czułe i właśnie tego typu czasy naświetleń wychodzą.

Co do papieru ,,źle dobranego'' do negatywu to nie wierz. Ty decydujesz, jaki papier pasuje, a foma N to dobry papier. Ale może Ci nie pasować, jeżeli tak, to zmień.

Aby wydłużyć czasy możesz przymknąć przysłonę do f/8 (ale wtedy stracisz troszkę na ostrości) i z 4 s zrobi się 8, a tu już SPOKOJNIE możesz doświetlać, bo doświetlenie o pół działki od 8 to 3 sekundy.

Możesz zrobić tak jak ja, czyli kupić szary filtr do szyflady na filtry (ja mam jakiś 4x)

Możesz też przejść na papery wielogradacyjne tylko do tego musisz kupić komplet filtrów wielogradacyjnych. One wydłużają czas naświetlenia bo pożerają światło.

Jak chcesz się pobawić w efekty specjalne możesz spróbować fomatone'a - jedyny prawdziwy papier ciepłotonowy na rynku i ma mniejszą czułość, a OPRÓCZ tego jest wielogradacyjny, więc też używwa się go z filtrami.


Kolego jeśli człowiek pisze że przy 4 sek papier jest czarny to chyba jasne jest to że nie zależy to od wyboru autora tylko jest to błąd krytyczny. Nie ma tutaj mowy o dobieraniu papieru do zamierzonego efektu bo żaden efekt oprócz frustracji nie został jak dotąd osiągnięty.
Papier foma jest dobry? odpowiem Ci tak jak TY wyżej- nie wierz w to kolego, dobieraj papier jak chcesz..

Jeśli chcesz zabłysnąć to trochę nie tędy droga..



http://64asa.wordpress.com/
farfurnia
88 dni temu 2017-06-24 23:45:00Zgłoś wpis

A nie jest tak, że przy przymknięciu tego obiektywy ZYSKA się na ostrości?
Pewnie dopiero przy maksymalnie zamkniętym otworze ziarno się rozjedzie, ale przy f11 już jest kilkanaście sekund (do całkiem czarnego papieru - więc trzeba sporo krócej oczywiście) a ostrość z tego obiektywu powinna być optymalna.

dokken5150
87 dni temu 2017-06-25 20:15:23Zgłoś wpis

Właśnie jestem po nocnym posiedzeniu, filtry wypróbowane, papier też.
Czasy się poprawiły, wniosek jaki wysunąłem na koniec to taki, że muszę popróbować większych rozcienczeń wywoływacza przy wywoływaniu filmu albo zrezygnować z Ilforda F Pan 50 i spróbować czegoś mniej kontrastowego.

ajsikel
85 dni temu 2017-06-27 12:44:52Zgłoś wpis

dokken5150 napisał(a):
Właśnie jestem po nocnym posiedzeniu, filtry wypróbowane, papier też.
Czasy się poprawiły, wniosek jaki wysunąłem na koniec to taki, że muszę popróbować większych rozcienczeń wywoływacza przy wywoływaniu filmu albo zrezygnować z Ilforda F Pan 50 i spróbować czegoś mniej kontrastowego.



widze tuta troche dzikiego zachodu , w tym co robisz.
ja bym zaczął od:
- kupienia dobrego podrecznika, ktory dokladnie opowie ci o etapach pracy w ciemni, lacznie z naswietlanem negatywów, ich wywolaniem, przeniesieniem obrazu na papier, roznic miedzy negatywami i wywolywaczami, rozniec midzey papierami i wywolywaczami.
Polecam sie jesli chodzi o literature, niestety mam podreczniki po angielsku.

- poczytania kilku forów w sieci ; np. Koreks, AT, APUG, Large Photography Forum, na FB tych grup nie brakuje a siedza tam naprawde znakomici autorzy, podręczników tez.


- bycie konsekwentnym w tym co sie robi
- wybranie JEDNEGO filmu i praca z nim
- wybranie 1-2 wywolywaczy do tego negatywu i praca z nim

- nie sluchanie glupot
- zaprezentowanie w tym watku swich negatywów i swoich odbitek, to moze pomoc tylko.


Ilford panf50 to znakomity negatyw, nie jest konstrastowy
Optymalna przyslona dla obiektywu powiekszlanikowego to f8-f11, tej najmniejszej uzywaz TYLKO do ustawiani ostrosci na maskownicy, nie powinienes na niej robic odbitek.. chyba ze nie chodzi ci o optymaln ostrosc tylko o ZROBIENIE odbitki.

Reklama:
dokken5150
85 dni temu 2017-06-27 12:51:10Zgłoś wpis

Dziękuję za cenną uwagę. Ok będę pracować na jednym filmie i wywolywaczu aż opanuje ich specyfikę, nie ma co skakać .

ajsikel
85 dni temu 2017-06-27 13:03:29Zgłoś wpis

dokken5150 napisał(a):
Dziękuję za cenną uwagę. Ok będę pracować na jednym filmie i wywolywaczu aż opanuje ich specyfikę, nie ma co skakać .


tu raczje nie chodzi o skakanie..
wg mnie w ten sposob traci sie czas , jest frustracja i nie poznajesz zalet jednej kombinacji i jej mozliwosci.
Natomiast moja sugestia jest by na poczatek jednak wybrac film o czulosci wyzszej ktora pozwoli ci fotografowac w zmiennych warunkach:
Kodak Tmax400
KodakTrix400
Ilford HP5plus
to negatywy o duzym potencjale

strona z 2

 

  na górę


Czas naświetlania strony: 0.85607s